Istražio sam koliki je porez na igre na sreću u Hrvatskoj

Hrvoje
31 siječnja, 2025
24 pregleda
porez na igre na sreću u Hrvatskoj

Igre na sreću u Hrvatskoj oduvijek su mi bile zanimljive, bilo da se radi o sportskom klađenju, lutrijskim igrama ili casinima. No, ono što me posebno zanimalo jest koliko zapravo država uzima od svakog dobitka. Istražujući, shvatio sam da porez na igre na sreću u Hrvatskoj igra ključnu ulogu u tome koliko novca igrač na kraju dobije na ruke.

Sustav oporezivanja dobitaka kod nas prilično je detaljan i temelji se na progresivnim stopama. Drugim riječima, što je veći dobitak, to je veći postotak koji ide državi. Osim toga, ne oporezuju se sve igre jednako – klađenje, lutrijske igre i casino dobitci imaju različita pravila. Mnogi igrači toga nisu svjesni i često ostanu neugodno iznenađeni kada vide koliko se poreza oduzme od njihovog dobitka.

Kako bih izbjegao takva iznenađenja, odlučio sam detaljno istražiti ovu temu. U ovom članku podijelit ću sve što sam saznao o porezu na igre na sreću u Hrvatskoj – od aktualnih poreznih stopa i načina obračuna, do toga kako se ti porezi koriste u državnom proračunu. Ako planirate igrati igre na sreću, ova saznanja mogu vam pomoći da bolje upravljate svojim dobitcima i izbjegnete neočekivane troškove.

Zakonski okvir

Kad sam počeo istraživati porez na igre na sreću u Hrvatskoj, prvo što sam želio saznati bilo je na čemu se temelje svi ti propisi i koje institucije nadziru igre na sreću. Kao i u mnogim drugim državama, ova oblast kod nas je strogo regulirana kako bi se osiguralo pravedno igranje, spriječile prijevare i osigurao prihod za državni proračun.

Glavni zakon i regulativa

Ključni propis koji uređuje igre na sreću u Hrvatskoj je Zakon o igrama na sreću. Ovaj zakon definira koje su igre na sreću dozvoljene, kako se organiziraju, tko ih smije priređivati te, naravno, kako se oporezuju dobici. Pored toga, zakon propisuje i minimalne tehničke uvjete koje moraju ispuniti priređivači igara na sreću, kao i pravila o zaštiti igrača.

Uz Zakon o igrama na sreću, postoji i niz pravilnika i odluka koje preciziraju porezne stope, način obračuna poreza te odgovornost priređivača igara. Jedan od najvažnijih je Pravilnik o oporezivanju dobitaka od igara na sreću, koji jasno definira porezne stope ovisno o visini osvojenog iznosa.

Tko regulira igre na sreću?

Za nadzor nad igrama na sreću u Hrvatskoj zaduženo je Ministarstvo financija, odnosno njegova Porezna uprava i Sektor za igre na sreću. Njihova uloga je praćenje priređivača igara, osiguravanje da se porezi uredno naplaćuju te da sve aktivnosti budu u skladu sa zakonom.

Također, Hrvatska Lutrija ima poseban status jer je državna tvrtka koja priređuje lutrijske igre i određene casino igre. Dok privatni priređivači moraju ishoditi dozvole i plaćati naknade za organizaciju igara, Hrvatska Lutrija dio svojih prihoda izravno usmjerava u državne i društveno korisne projekte.

Kako se definiraju igre na sreću?

Prema Zakonu o igrama na sreću, igre na sreću dijele se u nekoliko kategorija, a svaka od njih podliježe različitim pravilima i poreznim stopama:

  • Lutrijske igre – loto, bingo, keno i slične igre u kojima igrač bira brojeve ili simbole, a dobitak ovisi o slučajnom izvlačenju.
  • Klađenje – sportsko klađenje, klađenje na virtualne igre i druge događaje.
  • Casino igre – igre poput ruleta, blackjacka i pokera, koje se priređuju u fizičkim casinima i online platformama.
  • Igre na sreću na automatima – slot igre koje se mogu igrati u automat klubovima i casinima.
  • Tombola i nagradne igre – specifične igre koje se organiziraju povremeno i imaju poseban porezni tretman.

Tko plaća porez?

Ono što me najviše zanimalo bilo je – tko zapravo snosi teret poreza na igre na sreću? Prema važećim propisima, porez na dobitke se naplaćuje igračima, odnosno onima koji ostvare dobitak iznad određenog praga. Kada igrač osvoji dobitak, priređivač igre automatski obračunava i odbija porez prije isplate. Drugim riječima, ako osvojim, primjerice, 2.000 eura na lutriji, neću dobiti cijeli iznos, već će mi nakon oporezivanja na račun sjesti nešto manje novca.

S druge strane, priređivači igara na sreću također imaju svoje porezne obveze. Osim što naplaćuju i prosljeđuju porez na dobitke, plaćaju i posebne naknade za priređivanje igara, a one se razlikuju ovisno o vrsti igre. Primjerice, casino igre i klađenje imaju više naknade nego lutrijske igre.

Zašto postoji porez na igre na sreću?

Glavni razlog uvođenja poreza na igre na sreću je osiguravanje prihoda za državni proračun. Dio prikupljenog novca koristi se za financiranje raznih društveno korisnih projekata, poput sportskih saveza, kulturnih manifestacija i programa za borbu protiv ovisnosti o kockanju. Na taj način država osigurava da igre na sreću ne služe samo privatnoj zaradi priređivača, već i društvu u cjelini.

Sažetak

Zakon o igrama na sreću i povezani propisi jasno definiraju pravila oporezivanja dobitaka u Hrvatskoj. Ministarstvo financija nadzire priređivače i osigurava poštivanje poreznih obveza, dok igrači snose teret poreza na osvojeni novac. Sve ove informacije su mi pomogle da bolje razumijem koliko poreza treba platiti na različite vrste igara, a u nastavku članka detaljnije ću analizirati konkretne porezne stope i kako one utječu na neto dobitak igrača.

Porezne stope na dobitke

Jedna od najvažnijih stvari koju sam želio saznati tijekom istraživanja bila je koliko se stvarno plaća porez na igre na sreću u Hrvatskoj. Porezne stope na dobitke nisu jednake za sve vrste igara, a osim toga, ovise o visini samog dobitka. Drugim riječima, što veći iznos osvojim, to će država uzeti veći dio kroz porez.

Kako funkcionira oporezivanje dobitaka?

Hrvatska primjenjuje progresivne porezne stope na dobitke, što znači da se porez povećava kako raste iznos osvojenog novca. Ove stope određene su Pravilnikom o oporezivanju dobitaka od igara na sreću i razlikuju se ovisno o tome koliki je dobitak pojedinačnog igrača.

Trenutne porezne stope su sljedeće:

  • Dobici do 1.327,23 eura – 10% poreza.
  • Dobici od 1.327,23 eura do 3.981,68 eura – 15% poreza.
  • Dobici od 3.981,68 eura do 66.361,40 eura – 20% poreza.
  • Dobici veći od 66.361,40 eura – 30% poreza.

Važno je napomenuti da se ove stope primjenjuju na pojedinačne dobitke, a ne na ukupni dobitak igrača u nekom razdoblju. To znači da ako tijekom godine osvojim nekoliko manjih iznosa koji su ispod oporezivog praga, neću morati platiti porez. No, ako osvojim jedan veći dobitak koji prelazi određenu granicu, porez se automatski obračunava prije isplate.

Tko plaća porez i kako se on naplaćuje?

Za razliku od nekih drugih vrsta poreza gdje je obveznik dužan sam izvršiti uplatu, kod igara na sreću stvari su jednostavnije. Porez se automatski odbija prije nego što igrač primi dobitak, što znači da nema dodatnih obveza prema Poreznoj upravi. Priređivač igre (lutrija, casino ili kladionica) odgovoran je za obračun i uplatu poreza državi.

Primjer:

  • Ako osvojim 500 eura na lutriji, na taj iznos se primjenjuje 10% poreza, što znači da ću na kraju dobiti 450 eura, dok će 50 eura biti uplaćeno državi.
  • Ako osvojim 5.000 eura, na taj dobitak se primjenjuje 20% poreza, što znači da ću na račun dobiti 4.000 eura, dok će 1.000 eura biti izdvojeno za porez.
  • Ako osvojim 100.000 eura, od tog iznosa 30% ide državi, što znači da će moj neto dobitak biti 70.000 eura.

Razlike u oporezivanju različitih vrsta igara

Porez na igre na sreću u Hrvatskoj ne obračunava se na isti način za sve vrste igara. Različite kategorije igara podliježu različitim poreznim stopama, ovisno o njihovoj prirodi i razini rizika.

  • Lutrijske igre i sportsko klađenje – Ovdje se primjenjuju standardne progresivne stope, kako je ranije opisano.
  • Casino igre – Dobici ostvareni u casinima podliježu istim poreznim stopama kao i lutrijske igre, ali casina uz to plaćaju i dodatne naknade državi.
  • Slot igre – Ako igram online ili u automat klubu, dobitak koji ostvarim oporezuje se na isti način kao i ostale igre na sreću.
  • Povremene nagradne igre – Ovisno o organizatoru, nagrade osigurane kroz marketinške kampanje mogu imati poseban porezni tretman, gdje se porez ponekad plaća unaprijed.

Kako se porezne stope mijenjale kroz godine?

Zanimljivo je da porez na igre na sreću u Hrvatskoj nije uvijek bio ovako strukturiran. Prije nekoliko godina, pragovi oporezivanja bili su drugačiji, a porezi su se naplaćivali i na niže dobitke. Međutim, kako bi se prilagodili europskim standardima i smanjili odlasci igrača na strane online platforme, Vlada je u nekoliko navrata izmjenjivala sustav oporezivanja.

Posljednje značajnije promjene dogodile su se 2023. godine, kada je neoporezivi prag podignut na 99,54 eura, čime su manji dobici izuzeti iz poreznog sustava. Cilj ovih promjena bio je smanjenje poreznog opterećenja za povremene igrače, dok su veći dobici ostali podložni istim ili čak većim poreznim stopama.

Kako porez utječe na igrače?

Kao igrač, uvijek želim znati koliko ću stvarno dobiti ako osvojim neki veći iznos. Porezi značajno utječu na neto dobitke, posebno kod visokih iznosa, gdje država može uzeti i do trećine ukupnog dobitka. Upravo zato neki igrači preferiraju igranje u stranim online casinima, iako to nosi druge rizike, poput problema s isplatama i nedostatka pravne zaštite.

Također, važno je biti svjestan da su porezi na igre na sreću samo jedan dio financijskih obveza priređivača i igrača – tu su i druge naknade, troškovi i pravila koja utječu na konačne isplate.

S obzirom na sve ove informacije, jasno mi je koliko je važno razumjeti porez na igre na sreću u Hrvatskoj prije nego što se odlučim za ozbiljnije igranje. U nastavku istražujem specifičnosti oporezivanja pojedinih vrsta igara i kako se prikupljeni porezi koriste u državnom proračunu.

Obveze priređivača igara na sreću

sastavljanje listića za kladionicu

Dok sam istraživao porez na igre na sreću u Hrvatskoj, shvatio sam da ne snose samo igrači financijske obveze, već i priređivači igara. Tvrtke koje organiziraju lutrijske igre, sportsko klađenje, casino igre i slotove imaju niz zakonskih dužnosti koje moraju ispuniti kako bi dobile i zadržale licencu za rad. Njihove obveze uključuju plaćanje poreza i naknada, ispunjavanje tehničkih uvjeta, zaštitu igrača i osiguravanje transparentnosti igara.

Licenciranje i zakonski uvjeti

Svaki priređivač igara na sreću u Hrvatskoj mora imati licencu Ministarstva financija, koje nadzire ovu industriju. Licenca se izdaje na određeni vremenski period, a da bi je dobili, priređivači moraju ispuniti niz uvjeta, uključujući dokaz o financijskoj stabilnosti i osiguranje poštivanja zakona o igrama na sreću.

Tvrtke koje žele priređivati casino igre ili sportsko klađenje moraju osigurati softver i sustave koji omogućuju pravedno igranje. To uključuje slučajne brojeve u elektroničkim igrama, certifikaciju slot automata i transparentan sustav isplate dobitaka.

Porezi i naknade

Osim što se od igrača naplaćuje porez na igre na sreću u Hrvatskoj, priređivači također plaćaju razne poreze i naknade za pravo organizacije igara. Ovisno o vrsti igre, oni su dužni plaćati sljedeće:

  • Mjesečna naknada za priređivanje igara – svaka kladionica, casino ili automat klub mora plaćati fiksnu mjesečnu naknadu državi.
  • Porez na priređivanje igara na sreću – priređivači plaćaju određeni postotak od ukupnih uplata igrača. Kod kladionica i casina ta stopa može iznositi između 5% i 30% prihoda.
  • Porez na dobitke – iako se ovaj porez naplaćuje od igrača, priređivači su odgovorni za obračun i uplatu poreza u proračun.

Zaštita igrača i odgovorno klađenje

Još jedna od ključnih obveza priređivača je zaštita igrača i sprječavanje ovisnosti o kockanju. Hrvatski zakon propisuje da svi priređivači moraju omogućiti igračima samostalnu kontrolu nad vlastitim sudjelovanjem u igrama na sreću.

To uključuje:

  • Mogućnost samoisključenja – igrači mogu zatražiti da im se privremeno ili trajno onemogući sudjelovanje u igrama.
  • Postavljanje limita na uplate – kako bi se spriječili prekomjerni troškovi, igrači mogu ograničiti svoje dnevne, tjedne ili mjesečne uplate.
  • Upozorenja o rizicima kockanja – svi priređivači moraju na svojim web stranicama istaknuti informacije o odgovornom klađenju i kontakt podatke centara za pomoć osobama s problemima ovisnosti.

Nadzor i inspekcije

Ministarstvo financija redovito provodi inspekcije kako bi osiguralo da priređivači igara na sreću ispunjavaju sve svoje obveze. Ako tvrtka ne poštuje zakon, može joj biti izrečena novčana kazna, privremena zabrana rada ili trajno oduzimanje licence. Također, priređivači moraju dostavljati redovite izvještaje o svojim prihodima, isplatama i uplati poreza kako bi se osigurala transparentnost poslovanja.

Utjecaj poreza na igrače

Dok sam istraživao porez na igre na sreću u Hrvatskoj, shvatio sam da on ne utječe samo na priređivače igara, već i na same igrače. Mnogi ljudi koji sudjeluju u igrama na sreću nisu ni svjesni koliko im porez može smanjiti konačan dobitak, a razlike u poreznim stopama mogu značajno utjecati na to koliko novca igrač na kraju dobije. Ovaj porez mijenja način na koji igrači biraju igre, koliko ulažu i kakve strategije primjenjuju kako bi smanjili potencijalne gubitke.

Kako porez mijenja stvarni dobitak igrača?

Najvažnija stvar koju sam otkrio jest da se porez naplaćuje prije isplate dobitka, što znači da igrač nikada ne dobiva puni iznos koji je osvojio. Primjerice, ako osvojim 5.000 eura, na taj iznos se primjenjuje porezna stopa od 20%, što znači da će mi država uzeti 1.000 eura prije nego što uopće vidim svoj novac. Na kraju, na račun ću dobiti samo 4.000 eura.

Evo nekoliko primjera kako se porez primjenjuje na različite dobitke:

  • Dobici do 99,54 eura – nema poreza, igrač zadržava puni iznos.
  • Dobici od 99,54 eura do 1.327,23 eura – 10% poreza (ako osvojim 1.000 eura, dobit ću 900 eura).
  • Dobici od 1.327,23 eura do 3.981,68 eura – 15% poreza (ako osvojim 3.000 eura, dobit ću 2.550 eura).
  • Dobici od 3.981,68 eura do 66.361,40 eura – 20% poreza (ako osvojim 10.000 eura, dobit ću 8.000 eura).
  • Dobici iznad 66.361,40 eura – 30% poreza (ako osvojim 100.000 eura, dobit ću samo 70.000 eura).

Kako porez utječe na igračke navike?

Kada sam analizirao kako igrači reagiraju na porez na igre na sreću u Hrvatskoj, primijetio sam da mnogi biraju igre na temelju načina na koji se porez obračunava. Neki igrači preferiraju igre s češćim, ali manjim dobicima, jer su ti dobici najčešće ispod poreznog praga.

Primjerice, ako redovito osvajam manje iznose u slot igrama ili sportskom klađenju, šanse su da ću izbjeći plaćanje poreza. S druge strane, ako osvojim veliki jackpot, tada će značajan dio otići državi. Upravo zbog toga neki igrači izbjegavaju igre s velikim isplatama, znajući da će im porez značajno smanjiti konačan dobitak.

Porez i online casino igre

Posebna situacija nastaje kod online casina, gdje mnogi igrači traže strane platforme kako bi izbjegli hrvatski porezni sustav. Iako igranje u nereguliranim stranim casinima nosi rizike, neki igrači smatraju da se isplati, jer im omogućuje da zadrže puni dobitak bez plaćanja poreza.

Međutim, treba imati na umu da igranje na nereguliranim platformama znači da nema nikakvih garancija isplate, a u slučaju problema igrači nemaju pravnu zaštitu. U hrvatskim licenciranim casinima sve dobitke isplaćuju regulirani priređivači, a porezi se automatski obračunavaju.

Kako se porez primjenjuje na sportsko klađenje?

Sportsko klađenje jedna je od najpopularnijih igara na sreću u Hrvatskoj, ali i tu porez igra veliku ulogu. Kod klađenja se porez primjenjuje na dobitke prema istim pravilima kao i kod drugih igara.

Primjerice, ako se kladim na nekoliko utakmica i osvojim 2.000 eura, na taj iznos se primjenjuje 15% poreza, što znači da ću na kraju dobiti 1.700 eura. Zbog toga neki igrači izbjegavaju igranje kombiniranih listića s velikim ulozima, jer im porez može značajno umanjiti dobitak.

Utjecaj poreza na casino igre i automate

Kada sam usporedio porez na casino igre i slotove s ostalim igrama, shvatio sam da nema posebnih razlika u poreznim stopama. Ako igram rulet, blackjack ili poker u fizičkom casinu ili online, isti porezni pragovi vrijede kao i za druge igre na sreću.

Međutim, ono što casino igre čini specifičnima jest to da se dobici često ostvaruju u manjim iznosima kroz duži period igranja. To znači da mnogi igrači nikada ne prelaze prag oporezivanja, jer ne osvajaju velike pojedinačne dobitke. S druge strane, ako osvojim veliki jackpot na slot igri, morat ću platiti porez prema progresivnim stopama.

Utjecaj poreza na loto i bingo igre

Lutrijske igre poput Lota 7, Eurojackpota i Binga spadaju među igre koje su najviše pogođene porezom. Razlog tome je što su dobitci često visoki, a porez se automatski obračunava prije isplate.

Ako osvojim glavni zgoditak na Loto 7, moj će se dobitak najvjerojatnije naći u najvišoj poreznoj kategoriji, što znači da će 30% ići državi. Primjerice, ako osvojim 500.000 eura, država će uzeti 150.000 eura, a meni će ostati 350.000 eura.

Zbog ovakvog sustava oporezivanja, neki igrači biraju igre koje imaju manje glavne zgoditke, ali veće šanse za dobitak, kako bi smanjili utjecaj poreza na svoj konačni iznos.

Porez na igre na sreću u Hrvatskoj značajno utječe na to koliko igrači stvarno zarađuju od svojih dobitaka. S obzirom na progresivne porezne stope, mnogi igrači prilagođavaju svoje strategije kako bi minimizirali porezna opterećenja, birajući igre s manjim pojedinačnim dobicima ili istražujući mogućnosti igranja u stranim online casinima. Ovi faktori oblikuju tržište igara na sreću i utječu na način na koji ljudi pristupaju klađenju, casinu i lutrijskim igrama.

Namjena prikupljenih sredstava

Kada sam istraživao porez na igre na sreću u Hrvatskoj, jedna od stvari koja me najviše zanimala bila je – gdje zapravo završava sav taj novac koji država prikupi od igrača i priređivača? Igre na sreću donose značajne prihode državnom proračunu, a prikupljena sredstva raspoređuju se na različite sektore, uključujući sport, kulturu, humanitarne organizacije i prevenciju ovisnosti o kockanju.

Koliko država prihoduje od poreza na igre na sreću?

Prema podacima Ministarstva financija, igre na sreću svake godine donesu stotine milijuna eura prihoda u državni proračun. Porezi koji se naplaćuju od dobitaka igrača, naknade koje plaćaju priređivači te posebni porezi na priređivanje igara na sreću čine značajan dio prihoda državnog budžeta.

Najveći dio ovog novca dolazi od:

  • Poreza na dobitke od igara na sreću – koji se naplaćuje igračima.
  • Posebnih naknada za priređivače igara na sreću – koje plaćaju casina, kladionice i lutrijske tvrtke.
  • Dijela prihoda Hrvatske Lutrije – koji se prema zakonu usmjerava u društveno korisne svrhe.

Financiranje sportskih organizacija i klubova

Jedan od najvažnijih načina na koji država koristi prihod od igara na sreću jest financiranje sportskih organizacija i klubova. Dio prikupljenih sredstava izravno se usmjerava na rad Hrvatskog olimpijskog odbora, nacionalnih sportskih saveza i lokalnih sportskih udruga.

Sportski klubovi diljem Hrvatske koriste ovaj novac za:

  • Organizaciju natjecanja i sportskih događaja.
  • Održavanje i izgradnju sportskih objekata.
  • Financiranje programa za mlade sportaše.

Primjerice, mnoga manja sportska društva, koja ne mogu računati na velike sponzorske ugovore, ovise upravo o sredstvima koja dolaze iz proračuna financiranog igrama na sreću.

Podrška kulturnim i umjetničkim projektima

Kultura je još jedno područje koje ima značajne koristi od poreza na igre na sreću. Hrvatska država koristi dio prihoda za financiranje:

  • Kazališta, muzeja i galerija.
  • Filmske produkcije i festivala.
  • Kulturnih programa i manifestacija.

Na ovaj način omogućuje se očuvanje kulturne baštine i poticanje novih umjetničkih projekata koji možda ne bi mogli dobiti financiranje iz drugih izvora.

Humanitarne i socijalne inicijative

Jedan od ključnih ciljeva korištenja sredstava prikupljenih iz igara na sreću jest pomoć socijalno ugroženim skupinama i financiranje humanitarnih projekata. Dio prihoda odlazi na:

  • Podršku udrugama za osobe s invaliditetom.
  • Financiranje programa za djecu bez roditeljske skrbi.
  • Pomoć starijim i nemoćnim osobama.

Mnoge humanitarne organizacije ovise o ovim sredstvima kako bi provodile svoje programe pomoći.

Prevencija i liječenje ovisnosti o kockanju

Igre na sreću donose prihode, ali sa sobom nose i određene rizike, posebice kada je riječ o ovisnosti o kockanju. Kako bi se smanjile negativne posljedice igranja, dio poreznih prihoda usmjerava se u:

  • Programe prevencije ovisnosti o kockanju.
  • Psihološku podršku i terapije za ovisnike.
  • Edukaciju o odgovornom igranju.

Ova sredstva koriste se za podizanje svijesti o rizicima kockanja te za osiguravanje pomoći onima koji su razvili problematične obrasce igranja.

Razvoj lokalne zajednice

Na kraju, značajan dio prihoda od igara na sreću koristi se za razvoj lokalnih zajednica. Gradovi i općine dobivaju sredstva za:

  • Obnovu i izgradnju infrastrukture.
  • Razvoj javnih projekata i društvenih programa.
  • Poboljšanje obrazovnih i zdravstvenih usluga.

Na taj način, novac prikupljen od igara na sreću ne koristi se samo za sektor zabave, već ima i širi društveni učinak, pomažući poboljšanju kvalitete života građana.

Međunarodna usporedba

Međunarodna usporedba

Kad sam istraživao porez na igre na sreću u Hrvatskoj, zanimalo me kako se naš sustav oporezivanja uspoređuje s drugim zemljama. Hrvatska koristi progresivne porezne stope, pri čemu veći dobici podliježu višim poreznim stopama. No, nisu sve države jednako rigorozne po pitanju poreza na igre na sreću – dok neke imaju visoke stope oporezivanja, druge nude povoljnije uvjete za igrače i priređivače igara.

Porezni sustav u Europskoj uniji

Unutar Europske unije nema jedinstvenog pristupa oporezivanju igara na sreću. Svaka država članica ima vlastite zakone i propise, a razlike su značajne.

  • Njemačka – Porez na sportsko klađenje iznosi 5% na uplate, dok su dobici općenito neoporezivi za igrače. Međutim, online casino igre podliježu visokom porezu od 5,3% na ulog.
  • Francuska – Ima strogo regulirano tržište s visokim porezima. Porez na sportsko klađenje iznosi 7,5% na ulog, dok je porez na poker igre 2% na pot.
  • Italija – Porezi ovise o vrsti igre. Sportsko klađenje se oporezuje po stopi od 24% na bruto prihod priređivača, dok casino igre imaju porez od 25% na bruto dobitke priređivača.
  • Španjolska – Primjenjuje porez od 20% na bruto prihod priređivača, a dobici igrača podložni su progresivnim poreznim stopama od 19% do 47%, ovisno o iznosu dobitka.
  • Ujedinjeno Kraljevstvo – Porez na igre na sreću u Velikoj Britaniji je među najpovoljnijima za igrače, jer dobici nisu oporezivi. Međutim, priređivači plaćaju 21% poreza na bruto prihod.

U usporedbi s ovim zemljama, Hrvatska ima relativno visoke porezne stope na dobitke, ali priređivači plaćaju manje poreza nego u nekim drugim državama.

Porezni sustav u Sjedinjenim Američkim Državama

SAD ima drugačiji pristup oporezivanju igara na sreću, jer se porezi određuju na federalnoj i državnoj razini.

  • Na federalnoj razini, dobici od igara na sreću podliježu porezu od 24%, koji se automatski odbija prije isplate.
  • Osim toga, većina saveznih država naplaćuje dodatni porez, koji može varirati od 0% (Nevada) do 10% (Kalifornija).
  • Ako igrač osvoji veći iznos, mora podnijeti poreznu prijavu i može dugovati dodatne poreze, ovisno o svojoj ukupnoj zaradi.

Zbog toga profesionalni igrači pokera i klađenja u SAD-u često biraju države s nižim porezima ili čak sele u porezne oaze kako bi smanjili svoje obveze.

Porezni sustav u zemljama s niskim porezima

Neke zemlje poznate su po izrazito niskim ili nikakvim porezima na igre na sreću, što ih čini popularnim destinacijama za online casino operatere i profesionalne kockare.

  • Malta – Ova otočna država ima jedan od najliberalnijih sustava za igre na sreću. Dobici igrača nisu oporezivi, a priređivači plaćaju između 0,5% i 5% poreza na bruto prihod.
  • Gibraltar – Još jedna popularna destinacija za online casino operatere. Porez na igre na sreću iznosi 0,15% na bruto prihod.
  • Kostarika – Iako nije članica EU, mnoge online kladionice registrirane su ovdje jer ne plaćaju nikakav porez na igre na sreću, već samo godišnju licencu.

Ove zemlje privlače mnoge internetske casino operatere, koji registriraju svoje platforme kako bi izbjegli visoke poreze u drugim državama.

Kako Hrvatska stoji u usporedbi s drugim zemljama?

Hrvatska se po pitanju oporezivanja igara na sreću nalazi negdje u sredini – ima više porezne stope na dobitke nego Velika Britanija i Malta, ali niže nego Španjolska i SAD.

Glavna razlika u odnosu na neke druge države jest što u Hrvatskoj:

  • Porezi na dobitke rastu progresivno, dok su u nekim zemljama fiksni ili ih uopće nema.
  • Priređivači igara na sreću imaju relativno povoljne porezne uvjete, dok su u nekim europskim državama njihovi porezi znatno viši.
  • Online casino igre podliježu istim poreznim pravilima kao i igre u fizičkim casinima, dok su u nekim zemljama online igre manje oporezovane.

U usporedbi s Njemačkom i Ujedinjenim Kraljevstvom, hrvatski igrači imaju lošiju situaciju, jer moraju plaćati porez na dobitke. No, u usporedbi sa Španjolskom i Francuskom, hrvatski sustav izgleda povoljnije, jer u tim zemljama porezi na dobitke mogu doseći čak 50% kod visokih iznosa.

Kada se sagledaju sve ove razlike, jasno je da porez na igre na sreću u Hrvatskoj nije među najvišima u svijetu, ali i dalje značajno utječe na igrače i njihove dobitke. U mnogim drugim državama postoje povoljniji sustavi, što dovodi do toga da igrači i priređivači traže alternativne opcije, poput igranja u inozemnim online casinima ili registracije tvrtki u državama s nižim porezima.

Zaključak

Nakon što sam detaljno istražio porez na igre na sreću u Hrvatskoj, postalo mi je jasno koliko je važno razumjeti kako ovaj sustav funkcionira. Porezi na dobitke imaju velik utjecaj na igrače, dok priređivači igara također snose značajne financijske obveze. Progresivni porezni sustav znači da veći dobici podliježu višim stopama, zbog čega igrači često ne dobivaju puni iznos koji očekuju.

Osim što utječe na pojedinačne dobitke, porez na igre na sreću oblikuje i strategije igrača. Mnogi biraju igre koje imaju manje pojedinačne dobitke kako bi izbjegli visoke porezne stope, dok drugi istražuju strane online platforme koje nisu podložne hrvatskim zakonima. Ipak, igranje na nereguliranim stranicama nosi svoje rizike, jer ne postoji garancija isplate niti zakonska zaštita u slučaju problema.

Država koristi prikupljena sredstva za financiranje sportskih organizacija, kulturnih projekata i socijalnih programa. Također, dio prihoda ulaže se u prevenciju ovisnosti o kockanju, čime se pokušava smanjiti negativan utjecaj igara na sreću na društvo. Ipak, postavlja se pitanje koliko su ta sredstva dovoljno usmjerena na pomoć igračima koji razviju problematične navike igranja.

Uspoređujući Hrvatsku s drugim državama, vidio sam da postoje zemlje s povoljnijim uvjetima za igrače, poput Velike Britanije i Malte, dok su u državama poput Španjolske i SAD-a porezi još viši. Hrvatska se nalazi negdje u sredini – porezne stope na dobitke su relativno visoke, ali su priređivači u boljoj poziciji nego u nekim drugim europskim zemljama.

Na kraju, jasno mi je da porez na igre na sreću u Hrvatskoj igra ključnu ulogu u oblikovanju tržišta igara na sreću. Igrači moraju biti svjesni kako se porezi obračunavaju kako bi znali što mogu očekivati prilikom isplate dobitaka. S druge strane, priređivači igara moraju osigurati da posluju u skladu s propisima i da ispunjavaju sve zakonske obveze. U konačnici, razumijevanje poreznog sustava može pomoći igračima da donesu informirane odluke i bolje upravljaju svojim financijama.

Autor Hrvoje

Moje ime je Hrvoje i s obzirom na dugogodišnje osobno iskustvo u igrama na sreću, dajem si na pravo da se nazovem stručnjakom za klađenje, kladionice i sve vezano za to :)